Wednesday 19 November 2014

Apa Gunanya Parlimen Jika Tidak Berfungsi Sebenarnya?

Oleh Abu Hassan Adam 
Dari jauh aku terbaca artikel dalam Malaysiakini berjodol,’ MPs fume as TPPA queries go unanswered’ bertarikh 17 November 2014.

Sebagai rakyat yang perihatin, walau dari mana sekali pun hati ini tetap ‘berada’ di Malaysia dan pastinya mengikuti dengan teliti apa saja perkembangan yang berlaku dalam negara, terutama yang berkaitan dengan kesejahteraan bangsa dan Negara. Biar aku petik kenyataan Malaysiakini yang menyebabkan aku merasa tersentak. “Several Pakatan Rakyat MPs today were once again left frustrated after Deputy International Trade and Industries Minister Hamim Samuri refused to answer questions on the Trans Pacific Partnership Agreement (TPPA) in the Dewan Rakyat.” 

Membaca kenyataan di atas teringat pula aku tentang istilah “COP’ yang sering digunakan dalam permainan ketika kanak-kanak dulu. Rupa-rupanya di Parlimen Malaysia juga boleh digunpakai konsep ‘COP” sedemikian. Rupanya ‘dibenarkan’ sekiranya seseorang Menteri atau Timbalan Menteri tidak mahu menjawab soalan yang dikemukakan oleh wakil-wakil parlimen. Dan Timbalan Speaker pula membenarkan Timbalan Menteri berkenaan meneruskan tanpa menjawab soalan yang dikemukakan Ttidak hairanlah jikalau ramai yang menyesuaikan tindakan Timbalan Menteri berkenaan dan tindakan Speaker sebagai “Malaysia Boleh!!! "

Nampaknya ‘fenomena’ tidak menjawab soalan di parlimen sudah merupakan ‘penyakit’ yang berjangkit. Dan ‘wabak’ ini sekiranya tidak dibendung dengan segera akan menjadikan Parlimen kita tidak berfungsi menepati erti kata sebenarnya. 

Di laporkan sebelum ini tentang Timbalan Menteri Kewangan YB Chua Tee Yong yang enggan menjawab soalan yang berkaitan dengan 1 Malaysia Development Berhad (MDB). “COP” lagi. Rakyat pastinya memerhatikan keadaan ini dengan penuh hairan.Tentu rakyat tertanya-tanya tentang ‘perubahan’ yang drastik yang berlaku dalam parlimen Malaysia khsuusnya dan di Negara kita amnya iaitu tugas dan peranan seorang Menteri dan Timbalan Menteri. Apakah tugas dan peranan seorang Menteri itu hanya untuk melawat kawasan banjir atau melawat rumah terbakar atau membuka rasmi sesuatu pesta sahaja? 

Atau apakah tugas seorang Menteri atau Timbalan Menteri itu hanya untuk pergi bercuti ke luar Negara apabila tiba bila bulan Disember atau waktu cuti sekolah. Aku merasakan bahawa keengganan Timbalan Menteri untuk tidak menjawab soalan yang dikemukakan oleh wakil rakyat adalah sesuatu yang amat malang bagi negara Malaysia yang tercinta. Tindakan sedemikian adalah amat tidak bertanggung jawab dalam suasana apa sekalipun. Tidak ada jawapan yang boleh diketengahkan bagi mewajarkan tindakan sedemikian rupa. 

Dan rakyat seharusnya bertindak agar perbuatan sedmemikian dikutuk sekeras-kerasnya. Dan apakah perwakilan UMNO yang besidang tidak lama lagi akan merestui tindakan Timbalan Menteri ( dari UMNO) yang bersikap sedemikian rupa. Ahli UMNO turut mendapat malu dengan tindakan sebegitu. Pada kebiasaannya tindakan untuk mengelak dan tidak menjawab sesuatu soalan adalah disebabkan kebodohan atau kejahilan seseorang mengenai sesuatu isu. Apakah betul anggapan rakyat begitu terhadap Timbalan Menteri yang bersikap demikian? Maka jawapan yang patut dicadangkan kepada Timbalan Menteri sedemikian adalah untuk mengemukakan surat peletakan jawatan kepada YAB Perdana Menteri Rakyat amat kecewa tentunya dengan sikap Timbalan Menteri sedemikian. Memalukan. Bukan sahaja memalukan Parlimen Malaysia tetapi Negara Malaysia sendiri. 

Terlantiknya mereka sebagai Menteri atau Timbalan Menteri adalah untuk berkhidmat kepada Negara sepertimana yang ditugaskan kepada mereka. Dan salah satu tanggung-jawab yang diserahkan tentuya menjawab soalan-soalan yang berkaitan dengan masalah negara. Sekiranya mereka tidak dapat memberikan penjelasan mengenai sesuatu isu berkaitan dengan Negara demi kepentingan rakyat, maka tentulah kehadiran mereka di parlimen tidak memberikan apa-apa makna lagi. Dan yang anihnya pula ialah tentang sikap yang ditunjukkan oleh pihak Timbalan Speaker pula yang seolah-olah semacam ‘lepas tangan’ dalam menangani keadaan sedemikian. 

Sebagaimana yang dilaporkan oleh Malaysiakini,’ Ismail also said that he had no powers to demand answers from the deputy minister” Sepatutnya Timbalan Speaker mendesak agar Timbalan Menteri memberikan jawapan sebagaimana yang dikatakan oleh YB Charles Santiago, wakil Klang, “…who stood up demanding that the speaker instruct the deputy minister to answer the questions” Malaysiakini 17 November 2014.

Melihatkan keadaan yang sebegini yang berlaku di parlimen Negara kita, tentulah amat jauh lagi ‘perjalanan’ kita untuk menggelarkan Negara sebagai negara maju yang bertaraf dunia. Apa yang kita lakukan ‘masih tak serupa orang…’ maknanya amat berbeza dengan keadaan di Negara maju seperti Amerika Syarikat atau United Kingdom atau Negara-negara maju yang lain. Tak usahlah hendaknya kita mendabik dada mengatakan yang kita telah maju bertaraf dunia. Malu…. Rakyat Malaysia malu adalah disebabkan tindakan setengah pemimpinnya………

Copy anda paste by Akhi Nosa Iskandar

No comments:

Post a Comment