Thursday 16 October 2014

KARYA FOTOGRAFI ZUBIR OSMAN @Nazekha Kanasidena

ZUBIR ALI @Nazekha Kanasidena
Dalam artikel FACEBOOK FACEBOOK 
FACEBOOK sebelum ini akhi paparkan bahawa akhi minat in Fotografi dan Grafik. Dan dalam artikel itu juga akhi telah mengaitkan nama Zubor Osman yang selalu akhi ikuti karya-karya fotografinya.

Ramai lagi jurufoto yang akhi kenal tetapi akhi dapat melihat keunikan pada karya-karya sahabat akhi ini. Dan akhi namakan tiga kategori iaitu wajah-wajah, wajah kehidupan dan wajah alam semesta.

Wajah-Wajah adalah koleksi potret dan foto-foto insan yang menjadi fokus kamera Zubir dan rakan-rakannya sementara Wajah Kehidupan adalah foto-foto dari latarbelakang kehidupan manusia yang bekerja dengan keringat mereka. Wajah Alam pula pastinya foto -foto yang menceritakan keindahan alam semesta yang dirakam dari pelbagai sudut.
















Zubir dekat sekali jiwanya dengan laut dan kehidupan disekitarnya. Ini dapat dilihat dari koleksi foto-fotonya yang banyak memaparkan keadaan itu. Ternyata beliau dapat mengocak hati siapa saja yang menatap foto-fotonya.






















Satu keistimewaan Zubir Osman dia juga boleh mencipta puisi dan bijak menggabungkan foto-foto yang dirakamnya dengan puisi nukilannya, Apatah lagi dengan adunan grafik yang menggabungkan kedua-duanya, Pergggg.... mantaplah prentasinya.

Diantara puisi yang menggabungkan foto dan puisi adalah "Jalan Tak Berhujung" selain berberapa buah lagi puisi yang terdapat dalam http://koleksikaryakreatif.blogspot.com/



Ini adalah salah satu puisi karya Zubir Osman

No comments:

Post a Comment