Sunday 19 October 2014

KEMISKINAN BOLEH MENDORONG KEPADA KEKUFURAN

Kemiskinan terkadang boleh mendorong seseorang melakukan tindakan-tindakan yang tak dibenarkan agama. Kefakiran juga memaksanya untuk melakukan tindakan haram; seperti mencuri, mencopet, merampok, menipu, dan melacur dan sebagainya. Karenanya, tidak bisa disalahkan jika ada ungkapan bahwa kefakiran atau kemiskinan mendekatkan kepada kekufuran.

Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda,
كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُوْنَ كُفْرًا وَ كَادَ الْحَسَدُ أَنْ يَسْبِقَ الْقَدَرَ
"Hampir-hampir saja kefakiran akan menjadi kekufuran dan hampir saja hasad mendahului takdir." (Didhaifkan oleh Syaikh Al-Albani dan lainnya)

Al-Munawi dalam Faidhul Qadir mengutip perkataan Imam al-Ghazali yang menerangkan bahwa kefakiran mendekatkan untuk terjerumus ke dalam kekufuran, "Karena kefakiran (kemiskinan) menyebabkan orang untuk hasud kepada orang kaya.

Sedangkan hasud akan memakan kebaikan. Juga karena kemiskinan mendorongnya untuk tunduk kepada mereka dengan sesuatu yang merusak kehormatannya dan membuat cacat agamanya, dan membuatnya tidak ridha kepada qadha' (ketetapan Allah) dan membenci rizki. Yang demikian itu jika tidak menjadikannya kufur maka itu mendorongnya ke sana.

Karenanya Al-Musthafa Shallallahu 'Alaihi Wasallam berlindung dari kefakiran." Ini dikuatkan perkataan Sufyan al-Tsauri, "Aku mengumpulkan 40 ribu dinar di sisiku sehingga aku mati meninggalkannya lebih aku sukai daripada fakir satu hari dan kehinaan diri dalam meminta kepada manusia."

Dalam perkataan beliau yang lain, "Demi Allah aku tidak tahu apa yang terjadi padaku kalau aku diuji dengan satu ujian berupa kefakiran atau sakit, bisa jadi aku kufur sedangkan aku tidak sadar." Karenanya dikatakan bahwa kefakiran mendekatkan kepada kakufuran; karena seseorang yang mengalami kesulitan dan kehinaan bisa menyebabkan dirinya berpaling dari Allah dan mengingkati kekuasaan-Nya.

Oleh sebab itu, terdapat beberapa hadits yang menggabungkan keduanya dalam isti'adzah (doa memohon perlindungan). 

Seperti doa Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam,

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْكُفْرِ وَالْفَقْرِ وَعَذَابِ الْقَبْرِ
"Ya Allah, Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari kefakiran dan kekufuran serta adzab kubur." (HR. Abu Dawud, Al-Nasai, dan Ahmad. Dishahihkan Syaikh Al-Albani dalam dan Syu'aib al-Arnauth, beliau berkata: sanadnya kuat sesuai syarat Muslim)

Al-Munawi dalam Faudh al-Qadir berkata: "Digabungkannya kefakiran dengan kekufuran karena kefakiran terkadang menyeret kepada kekufuran." Ini bukan berarti bahwa fakir (miskin) adalah buruk dan tercela. Karena sesungguhnya kaya-miskin merupakan ketentuan Allah. Dia melapangkan rizki kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Begitu juga sebaliknya, menyempitkan rizki dan membatasinya kepada siapa yang Dia kehendaki. Dia sengaja membuat perbedaan itu dengan hikmah yang Dia ketahui.

Allah Ta’ala berfirman,
وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آَتَاكُمْ
"Dan Dialah yang menjadikan kamu penguasa-penguasa di bumi dan Dia meninggikan sebahagian kamu atas sebahagian (yang lain) beberapa derajat, untuk mengujimu tentang apa yang diberikan-Nya kepadamu. (QS. Al-An’am: 165)

Dalam firman-Nya yang lain,

نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا
"Kami telah menentukan antara mereka penghidupan mereka dalam kehidupan dunia, dan Kami telah meninggikan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain beberapa derajat, agar sebahagian mereka dapat mempergunakan sebahagian yang lain.” (QS. Al-zukhruf: 32)

Ibnu Hazm al-Andulisy dalam kitabnya, al-Ushul wa al-Furu’ (1/108) menyinggung tentang kaya dan miskin, mana yang lebih utama?.

Menurut beliau, bahawa kaya dan miskin tidak menentukan kemuliaan. Kemuliaan orang kaya dan orang miskin ditentukan oleh amal mereka. Jika amal keduanya sama, maka kemuliaannya pun juga sama. Jika yang kaya lebih banyak beramalnya, maka ia lebih mulia dari orang miskin, begitu juga sebaliknya.

Kemudian beliau menjelaskan tentang hadits tentang orang-orang fakir 40 tahun lebih dulu masuk syurga dibandingkan dengan orang kaya, bahwa secara umum para fuqara’ muhajirin lebih dahulu masuk surga daripada orang kaya mereka. Karena orang-orang miskin muhajirin lebih banyak amal solehnya dibandingkan dengan orang kaya mereka.

Jadi, jika miskin tapi seseorang bisa bersabar dan ridho dengan ketetapan Allah dan tidak sampai lalai dari ketaatan kepada-Nya, maka miskin yang seperti ini mulia dan tidak tercela. Wallahu A'lam.


PERISTIWA ISRAK DAN MI'RAJ DAN CABARAN KEPADA RASULLULLAH SAW

Baitul Maqdis
Dimaksudkan dengan Israk ialah perjalanan yang mulia dan bersejarah dari Masjid Al-Haram ke Masjid Al-Aqsa di Ouds di Palastine. Manakala mi’raj pula adalah peristiwa naik ke lapisan langit yang tertinggi dimana Nabi Muhammad SAW telah bertemu Allah SWT. Kesmua itu berlaku hanya semalaman sahaja.

Ahli sejarah Islam berselisih berpendapat mengenai tarikh yang tepat terjadinya Israk dan Mi’raj itu. Ada yang mengatakan ianya berlaku pada bulan kesepuloh selepas perlantikan baginda sebagai rasul. Manakala Ibnu Sa’ad di dalam kitabnya Al-Tabayat Al-Kubra menyatakan mujizat tersebut berlaku lapan belas bulan sebelum baginda berhijrah ke Madinah.

Terdapat persoalan lain yang ditimbulkan iaitu adakah perjalanan Rasullullah SAW itu dengan rohnya sahaj atau roh dan jasadnya sekali?. Pendapat jumhur muslimin ialah roh beserta jasadnya sekali dengan itulah dikatakan mukjizat yang telah dikurniakan kepada Rasullullah SAW.

Mengenai kisah Israk dan Mi’raj Rasullullah SAW ini, ia dibentangkan oleh Al-Bukhari dan Muslim secara lengkap. Di malam bersejarah itu, Rasullullah SAW telah menunggang “Buraq” yang berwarna putih iaitu sejenis binatang yang besar sedikit daripada keldai dan kecil sedikit dari bangal. Binatang ini melangkah sejauh mata memandang. Setelah baginda sampai dan masuk ke dalam Masjid Al-Agsa serta menunaikan solat dua raka’at, Jibril membawa kepada baginda dia biji gelas satu berisi arak dan satu lagi berisi susu. Rasullullah SAW memilih susu, lalu Jibril pun berkata, “Engkau telah memilih yang fitrah”. Setelah itu barulah Rasullullah SAW naik ke langit ke langot pertama, kedua dan ketiga dan seterusnya dibawa ke “Sidratul Muntaha”  dan disitulah Allah SWT menyampaikan kepada baginda kewajipan solat lima waktu sehari semalam  ke atas setiap muslim lelaki dan perempuan yang mana pada mulanya diwajibkan lima puloh rakaat sehari semalam.

Pada keesokan paginya, baginda menceritakan segala-galanya dan apa yang ternampak oleh mata kepalanya kepada umum. Cerita daripada Rasullullah SAW menyebabkan semua orang Mushrikin tegelak ketawa dan membawa berita yang pelik serta melucukan itu pada mereka itu kepada yang lain pula untuk diketawakan. Di samping itu terdapat diantara mereka mencabar Rasullullah SAW dengan meminta Rasullullah menceritakan gambaran tentang Baitul Maqdis yang telah dilihat oleh Rasullullah SAW, kalaulah betul baginda telah pergi dan bersolat didalamnya.Sebenarnya untuk menceritakan dan membuat gambaran itu amatlah sukar kerana pada masa itu tidak terlintas di ruang kepala dan ingatan baginda SAW untuk meneliti sehalusnya berapa tiang, berapa pintu dan sebagainya. Walaupun begitu Allah SWT telah menampakkan di mata kasar Rasullullah SAW gambar dan pemandangan Baitul Maqdis secara terperinci dengan tiga sudutnya. Ini meyebabkan Rasullullah SAW dapat menjawab pertanyaan yang di kemukakan kepada baginda dan dengan itu juga baginda dapat menyahut cabaran mereka itu tadi dengan jawapan yang lengkap  bagi menjawab pertanyaan mereka. Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan dalam satu hadith Rasullullah SAW, sabdanya: “Puak Quraisy telah mendustakan segala percakapanku, kemudian aku pun bangun ke Hijir. Selepas itu Allah SWT menampakkan kepada ku Baitul Maqdis, ini membolehkan aku menceritakan segala-galanya tentang tempat dan tanda-tanda keistimewaan pemandangan Baitul Maqdis yang dipaparkan oleh Allah SWT.

Buku-buku mengenai Israk dan Mi'raj
Beberapa orang musyrikin yang telah mendengar cerita Israk dan Mi’raj itu berkejar menemui Saidina Abu Bakar dan menceritakan perihal Nabi Muhammad SAW yang dikatakan telah pergi ke Baitul Maqdis dan naik ke langit dengan harapan Saidina Abu Bakar terperanjat dan kebingungan, tetapi Saidina Abu Bakar menjawab dengan tenang, “ Sekiranya itu yang diceritakan oleh baginda maka semuanya adalah benar belaka. Sebenarnya aku telah mempercayai Muhammad tentang perkara-perkara yang lain lebih daripada itu.”

Pada subuh pagi hari Israk itu, Jibril telah datang dan mengajar Nabi Muhammad SAW cara-cara, rukun-rukun dan segala sesuatu mengenai fardhu solat dan waktu-waktunya. Sedangkan Rasullullah SAW sebelum di turunkan perintah solat itu kepadanya, baginda telah melakukan  solat dua raka’at pagi dan dua rakaat pada waktu petang se