Wednesday 29 October 2014

HAJARULASWAD BATU DARI SYURGA


Salah satu yang menjadi buruan jutaan jemaah haji atau mereka yang mengerjakan umrah di Mekah adalah mengucup batu Hajarulaswad. Namun bagi masyarakat bukan Islam di Barat melihat ia sebagai satu ritual walhal sebenarnya mengucup Hajarulaswad bukanlah ritual dan ia tidak ada kena mengena dengan syarat-syarat ibadah haji dan umrah.
Pertanyaan sebegini pernah di cetuskan oleh Saiyadina Umar al-Khatab. “Saya tahu anda adalah sebuah batu yang tidak mendatangkan bahaya dan manfaat. Jika aku tidak melihat Rasullullah mengucupmu nescaya aku tidak akan mencium”. (hadis No. 228 Kitab Sahih Muslim).

Adalah satu perbuatan tidak masuk akal jika mereka mengangungkannya kerana ia hanyalah sebuah batu. Namun perlu difahami, umat Islam bertindak mencium dan mengusap batu itu bukanlah bertujuan menyembahkannya. Semua itu adalah saksi ketaatan dan rasa tunduk umat manusia terhadap perintah Allah SWT menerusi ajaran dan sunnah yang dibawa oleh Rasullullah SAW.
Rasullullah SAW juga pernah bersabda dalam hadis sahih riwayat Imam Bathaqie dan Abbas ra bahawa “Allah SWT membangkitkan Hajarulaswad pada hari kiamat. Ia dapat melihat dan berkata-kata. Ia akan menjadi saksi terhadap orang yang pernah memegangnya dengan ikhlas dan benar”.

Sarah awal mendedahkan secara kasar, batu itu pernah pecah pada zaman Pertengahan menjadi lpan kepingan batu kecil. Gugusan terbesar dikatakan sebesar buah kurma dan tertanam dalam sebuah batu besar bersalut Perak berukuran 25 sentimeter panjang dan 17 sentimeter lebar.

Orang petama yang memasang lingkaran pita perak itu adalah seorang ahli sejarah dari Mekah. Abdullah Zubair, selepas berlaku kebakaran pada kaabah. Pemasangan itu dilakukan agar Hajarulaswad tetap utuh dan tidak mudah pecah. Pada tahun 189 Hijrah, Khalifah Uthmaniah, Sultan Harun al-Rasyid telah melakukan umrah di Mekah. Baginda memerintahkan seorang pengukir perak terkenal ketika itu, Ibnu at-Tahnan, untuk menyempurnakan lingkaran perak disekeliling Hajarulaswad dan membuatnya lebih berkilat dan berkilau.

Kenapa batu itu terlalu istimewa dikalangan umat Islam?, tidak lain kerana batu Hajarulaswad diriwayatkan sebagai permata dari syurga dan dibawa turun ke bumi melalui malaikat Jibril. Ia kemudian diberikan kepada Nabi Ibrahim as untuk di letakkan disalah satu sudut Kaabah.  Lokasinya kini terletak di sudut timur kaabah dengan ketinggian 1.5 dari lantai Masjidil haram. Hajarulaswad menjadi tanda permulaan dan penghabisan pusingan tawaf di Kaabah.
Prof. Dr. Zaghlul An-Najjar
Mengkagumkan, warna asalnya dikatakan lebih putih dari putihnya susu. Menurut riwayat Ibnu Abbas dan Abdullah, dulu batu itu bukan sahaja berwarna putih tetapi juga memancarkan cahaya berkilau yang menyinar dari timur ke barat. Sekiranya Allah tidak memadamkan kilauan itu, tidak ada manusia yang sanggup memandangnya.

Soalnya, mengapa batu itu berubah menjadi hitam? Rasullullah SAW bersabda, “Dosa-dosa anak cucu Nabi Adamlah menjadikannya sebegitu rupa”.  Sejak itu batu itu dinamakan Hajarulaswad yang membawa maksud bati hitam.
Bagaimanapun, saintis Barat sukar mempercayai hal ini, malah terus mempertikaikan asal usul batu itu. Lalu Ilmuan Islam dari Mesir, Prof. Dr. Zaghul An-Najjar, mengalu-alukan saintis dunia mengkaji perkara itu bagi membuktikan asal-usul Hajarulaswad dari syurga semamangnya benar.
An-Najjar meyakinkan dunia Islam bahawa kajian itu tidak akan merosakkan batuan tersebut. Justeru, Lembaga Geografi Inggeris begitu teruja menghantar seorang pengkaji mereka ke Mekah. Tiba disana penyelidik itu mengambil dua sampel batu Hajarulaswad bersaiz mikro. Sampel itu kemudiannya dihantar ke makmal untuk diuji kaji.

Hasil penelitian itu mendapati, usia batu itu adalah yang tertua didunia dan kondisi batu itu langsung tidak sama dengan mana-mana batu-batuan yang terdapat di bumi. Mereka kemudian mengesahkan batu Hajarulaswad bukan berasal dari planet ini kerana ia tidak serupa dengan batuan dalam sistem suria kita. Pembuktian saintifik itu telah mengejutkan dunia Barat. Kesahihan itu sekaligus meletakkan kebenaran dalam ajaran Islam.
Sesungguhnya, mengucup dan mengusap Hajarulaswad bukanlah satu perbuatan dogmatik semata-mata, tetapi ia adalah perlakuan logis yang tidak perlu diragui dan dipertikaikan lagi. Justeru, kalau ada peluang, kucuplah kerana Siti Aisyah ra meriwayatkan. Rasullullah SAW bersabda, “Nikmatilah (peganglah) Hajarulaswad ini sebelum diangkat (dari bumi). Ia berasal dari syurga dan setiap sesuatu yang keluar dari syurga akan kembali ke syurga sebelum kiamat”.

Sumber: Majallah Infiniti.